18. august 2008

En uvanlig post fra meg

Jeg pleier vanligvis å blogge når jeg har noe positivt å dele.  Frustrasjonene mine får jeg ut på andre måter.  Men i dag kjenner jeg at jeg må.  Må få ut denne følelsen av hvor håpløst dum jeg har vært.

Jeg har gått og hangla hele sommeren.  Siden april, faktisk.  Litt bedre innimellom, og så litt verre igjen.  Så etterhvert mer og mer sliten, med små blaff av noe som lignet på energi fra tid til annen. 

At det begynte i april er ikke noe uvanlig.  Jeg er jo ikke alene om å være pollenallergiker, så mange med meg vet at etter litt tjingsing med medisindosene så går det seg til.  Bare at denne gangen gikk det seg ikke til.  Så tenker man, igjen og igjen, at i morra er det bedre.  Deretter begynner tanken om at det kanskje er lurt å kontakte lege, å melde seg.  Men så er det jo bare en bagatell.  At man er tett i pappen ørene er da ikke noe å fylle opp venterommene for.  Sikkert bra i neste uke.  Og neste uke er man faktisk litt bedre.  Kanskje en hel dag hvis man er heldig.

Sånn går dagene og ukene, helt til man ei helg innser at dette ikke er videre smart lenger.  Pusten er elendig, å gå opp trappa er et slit.  Astmamedisinen hjelper ikke nok.  Kroppen sier fra at det er på tide å ta til fornuft.  Man bestemmer seg for å kontakte lege på mandag.

poison_100

I dag er det mandag og jeg har vært hos lege.  Det er fortsatt bare en bagatell (eller to) som feiler meg. Men sannsynligheten for at det ville ha gått over av seg sjøl er minimal.  Så her sitter jeg med en vattdott i hvert øre.  Bakom den ene er det antibiotika som skal ta knekken på en ørebetennelse.  Bakom den andre er det matolje som skal myke opp en vokspropp av dimensjoner.  Den proppen skal etter planen ut på torsdag.  Jeg fikk med meg hjem formaninger om ikke å "spare" på astma-medisinen.  Det hjalp ikke at jeg prøvde meg med "Jeg pleier ikke trenge...".  Det ble brutalt avfeid med "Du trenger det NÅ!"

Her kommer poenget:

Det er innmari dumt å la en bagatell stjele energi fra deg en hel sommer.  Det er minst like dumt å tro at ens egne bagateller er mindre viktige enn andre sine bagateller.  Det er knalldumt å ikke tenke på å bruke den medisinen man har, selvom man ikke pleier å ha bruk for den så ofte.  Så jeg var dum.

acgal112

Men jeg var smart som tok den telefonen til legekontoret i formiddag.

Vær smart DU også.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er det lenge siden jeg har vært på bloggrunde. Du har så rett i dette innlegget ditt! Det er faktisk bedre å gå til legen en gang for mye, enn en for lite. Godt at de fant ut hva som var problemet. God bedringsklem:-)

Betty Boom sa...

Dum er man ikke, men man kan oppføre seg dumt, er sant. Du var smart i dag ja. Håper det ordner seg fort.

Utrolig hvor lenge en kan gå og hangle, vi tåler en god del, før det blir for ille.

Jeg er trøtt, men skal på mommografi i september og forhåpentligvis eliminere bort, ja du vet.

God uke,

Betty

strikkegal sa...

Det var nok ikke så dumt å gå til legen nei... God bedring... Tror muligens det å ringe legekontoret burde stå på min liste også, det er utrolig hvor lang dørstokkmila er når det kommer til legebesøk!

Anonym sa...

Er det ikke sånn vi kvinner er da? "Vi får håp at det blir likar i morra" - JOda, vi har hørt den før. Som kvinne har man lettere å tenke på andre før man tenker på seg selv - visst er dumt og godt DU kom til fornuften og får pleiet deg selv. Stor god-bedring-klem til deg fra meg (som ikke hangler lenger fordi jeg gikk til legen i fjor!)

Petunia sa...

Burde absolutt tatt dette til meg. Har gått for halv maskin siden i våres (eller var det i vinter???) Men når legeskrekken er større en forstanden, så utsetter og utsetter man det.
(Burde ha kommet inn under "Petunia gjør ting hun ikke tør")
Synes du har vært flink!!! Kjempeflink! Og tenk hvor bagatellmessig det hele egentlig var. Og det er ingen som synes du er flink ved å droppe asmamedisinen når du virkelig trenger den.
Jeg skal ringe legen i morgen og få time...
...tror jeg!

Kari Aspenes sa...

Du har tatt et viktig steg!

Steget mange burde ta, meg inklusive.

Ringer 76 10 92 00 i morgen.

Blåbærtua sa...

Du har så rett så rett. Jeg sjak ta det til etterretning ;O)

Cloudberry sa...

God bedring!

Gudveig HN sa...

God bedring!
Det er godt vi har leger...og det er viktig å bruke dem når vi feiler noe! ...og vær glad det ikke er noe alvorlig galt.
Hmmm, jeg ringte til legen fredag morgen, og kom inn et kvarter etter...fiksa nødvendig medisin i en fei!

Elisabeth Augusta sa...

Takk for hilsener. Godt at noen lot seg inspirere, da oppnådde jeg det jeg gjerne ville. Og god bedring til alle som trenger det ;-)

merete sa...

Nå er jeg jo spent på om det går bedre (for jeg har somlet med å legge inn kommentar)? Og du, - faste legetimer som kan avbestilles er bedre enn å ikke ha de på planen og måtte gå dørstokkmila for å ta opp telefonen og ringe!
*stolt av deg*

Anonym sa...

Håper du er mye bedre nå, for nå skal vi jo snart på tur *jubel*

Anonym sa...

God bedring!

frksnupp sa...

God bedring med deg, vi sees til helgen =)