19. februar 2007

Syskrinet

Takk for all skryten for syskrinet!
Jeg har fått spørsmål om hvilken bok mønsteret er hentet fra, og det vil jeg gjerne svare dere på og samtidig oppfordre dere til å gå igang med syinga.
Og i tilfelle noen skulle ha fått inntrykk av at det er en nærmest umulig oppgave; det er det altså ikke. Du trenger et ikke lite antall timer, vilje til å tråkle og til å være nøyaktig (det er det det skorter mest på hos meg)og alminnelige sykunnskaper.

Men det var mønsteret. Jeg har fått det fra ei venninne som gikk på et kurs og sydde skrinet engang for *hundre* år siden. Dessverre står det ikke noe på dette mønsteret om hvem som har lagd det og i skrivende stund befinner min venninne seg høyt svevende på vei til sydligere breddegrader. Men er det mer å få greie på, så oppdaterer jeg denne posten.

Noen har også nevnt at mønsteret finnes i ei bok, og når jeg finner ut hvilken bok det er så skriver jeg det også her.



Nå har jeg fått hjelp av Inger Anne, som skriver:
"Jeg har en bok som heter "Lappeteknikk fra A til Å " av Grete Gulliksen Moe og Kirsten Vistnes . I den boken er det mønster på et skrin , som ligner veldig på ditt . Det heter Lappedamens syskrin og er sydd i alle regnbuens farger."

Jada, det er samme skrinet! Jeg har sett i den boka mange ganger, men teflonhjernen fungerer utmerket takk ;-)
Det er det mye annet fint også i denne boka. Du kan lese en omtale av den her i Quilteposten.


Bare begynn å finne fram stoff, dere!



Ingen kommentarer: