30. desember 2007

Prøvd og godkjent

Han er riktig hjelpsom, pusegutten. Så nå er de fire bitene som snart skal bli en quilt skikkelig testa og godkjent både som herje-med-materiale og ligge-og-ta-seg-ut-underlag.

godkjent4


godkjent3


godkjent1


godkjent2


Det går fint an å lage ferdig en quiltetopp, legge den på et bakstykke og en bit vatt, og nåle, tråkle eller lime sammen før quilestingene settes.
Like greit er det å gjennomføre denne prosessen bit for bit. Quilte større eller mindre stykker som monteres sammen til slutt. Merete og jeg gjorde det her. Teknikken (eller kanskje jeg skulle si teknikkene, for det er ulike varianter, kalles gjerne for "Quilt as you go". Jeg kommer til å velge metoden som gir synlige kanter kun på baksiden.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Katt i huset + håndarbeid = garantert sammenstøt. Stort sett så er disse sammenstøtene bare av den hyggelige sorten. Takk for det gamle året, og de beste ønsker for det nye.

Kari Aspenes sa...

Snakker om eksibisjonist! Newb er helt skjønn! Men det var jo egentlig ikke derfor jeg åpnet gjesteboka :-)
Teknikken er genial! Så genial at jeg vurderer å legge vekk alle andre prosjekter og hive meg uti det.
Du er til inspirasjon, som alltid. Klemmmm

Betty Boom sa...

Du skal se juleduken jeg syr, kanskje jeg skal legge ut et bilde en dag, den blir ikke ferdig i år, ser du. Synes det er moro med blogger som inspirerer til kreativitet og takk for det.

I det hele tatt, takk for et bloggete år og i tillegg det vi har hatt sammen, jakken m.m.

Godt Nyttår,

Betty

Elisabeth Augusta sa...

Takk til dere.
Du må prøve dette, Kari. Jeg kommer til å bruke teknikken mer, det er sikkert.
Håper på juleduk i bloggen, Betty.

Wenche sa...

Ønsker deg et riktig godt nytt år...vi sees snart :-)

Anonym sa...

Ja, inte kan du väl ångra att han stannade i huset hos er, när han bestämde sig för att flytta in? eller?
Jag undrar vem som mest har kosat sig med detta jag - du eller pus? ;) Ni har nog haft rätt så kul båda två... eller? ;)
Må så gott... värmländskan... kramis och Gott Nytt År på dig... och pus ;)

Sølvis blog sa...

Den quilten blir kjempefin. Flott med store biter som lar de nydelige batikkstoffene få spille hovedrollen. God nytt år forresten!